Internet se dnes stal běžnou souÄástà naÅ¡ich životů. PoužÃvajà jej již i dÄ›ti, a mnohdy se bez nÄ›j neobejdeme pÅ™i zamÄ›stnánà Äi pÅ™i studiu. Najdeme zde vÅ¡e, co potÅ™ebujeme, a můžeme dÃky nÄ›mu komunikovat v reálném Äase i s lidmi na druhém konci svÄ›ta. OvÅ¡em, jak už to tak bývá, i s internetem se pojà nÄ›kolik pojmů, které laikům pÅ™ÃliÅ¡ mnoho neÅ™eknou, pÅ™esto jsou vÅ¡ak pomÄ›rnÄ› důležité.
Â
JednÃm z nich je algoritmus. Na tento pojem narazil prakticky každý, kdo nÄ›kdy po sÃti brouzdal, avÅ¡ak vÄ›tÅ¡ina z nás nevÃ, co pÅ™esnÄ› si pod nÃm pÅ™edstavit. Máme jen jakési tuÅ¡enÃ, že by to mohlo souviset s reklamou, ale jakým způsobem, to už je záhada. Ve skuteÄnosti je pÅ™Ãtomný vÅ¡ude a využÃváme jej každý den, aniž bychom o tom vÄ›dÄ›li.
Â
Â
StruÄnÄ› Å™eÄeno, internet, Äi spÃÅ¡e jednotlivé webové stránky, jsou naprogramovány tak, aby nám nabÃzely obsah podle toho, co vyhledáváme. Pokud napÅ™Ãklad na YouTube sledujeme videa koÄek, pak nám jich bude doporuÄováno stále vÃc a vÃc. To platà i o každém jiném tématu.
Â
PodobnÄ› je tomu i na sociálnÃch sÃtÃch, kdy jsou nám nabÃzeny skupiny, které by nás mohly zajÃmat, podle toho, s kým konkrétnÄ› reagujeme a jakých skupin jsme již Äleny. JistÄ›, na prvnà pohled to vypadá užiteÄnÄ›, avÅ¡ak má to i své stinné stránky.
Â
Â
Tou prvnà je fakt, že aby tento systém mohl fungovat, musà o nás provozovatelé jednotlivých webů sbÃrat data. To znamená, že vÄ›dÃ, jaké jsou zájmy konkrétnÃho uživatele a co sleduje. A to o nás může prozradit vÃce, než bychom si mohli myslet.
Â
Dále je zde skuteÄnost, že se v podstatÄ› dÃky tomu vyfiltruje opaÄný názor. Jsme tedy stále vÃce a vÃce utvrzováni v tom svém, aÄkoliv je prokázáno, že je mylný. Typickým pÅ™Ãkladem může být teorie placaté ZemÄ›.
Â
Proto bychom na to mÄ›li dávat pozor, pÅ™edevÅ¡Ãm tam, kde jsme jako uživatelé pÅ™ihlášeni. NaÅ¡e data totiž nejsou tak chránÄ›na, jak bychom si mohli myslet.